איך מטפחים לומדים עצמאיים- לימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה

החלטתם להירשם לקורס? מצוין!
הזינו את הפרטים, לחצו על שליחה והמתינו לקבלת אישור בדוא"ל.
שימו לב – כל השדות בטופס הינם שדות חובה!

  • לימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה
  • מורים ללימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה

  • 18/10/2022
  • 30
הקורס סגור להרשמה

אודות הקורס

הקורס נערך במודל "איחוד מול ייחוד" בהובלת אגף א' לפיתוח פדגוגי, צוות המקצוע וצוות מטח. 

בעולם של ידע מרובה ודינמי בו הלמידה מתקיימת במגוון מרחבים ומצבים, המורה אינו מקור הידע הבלעדי ולתלמידים יש נגישות גבוהה למקורות מידע, קיים צורך לטפח אצל הלומדים מיומנויות ללמידה עצמאית, סקרנות, יצירתיות ואהבת הלמידה.
על מנת להכשיר אדם לומד יש להקנות לו מיומנויות שיוכלו להיות לו לעזר בממשקים השונים בחיים.
ההבדל בין עבודה פרונטאלית, בין מורה לתלמיד בכיתה, ובין מיומנויות לומד עצמאי משולים להבדל בין דגים שאדם נותן לבנו לבין חכה ומיומנויות דיג אותם הוא מלמד אותו ויעמדו לו לעתיד בכל פעם שיהיה רעב, באופן עצמאי וללא תלות בהימצאותו של גורם מסוים.

בלימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה התלמידים והמורים נפגשים עם המיומנויות הנדרשות ללמידה עצמאית, במהלך שיעורים, בשטח במהלך הסיורים וא"יטופים. בהשתלמות זו אנו מזמינים אתכם, מורי ומורות לימודי ארץ ישראל לנסות ולהיכנס לעולם הלומד העצמאי גם ובעיקר במהלך ההוראה של שאר הנושאים  בכיתה ובשטח בתכנית הלימודים. במקרים אלה, עדיין מאתגר לנו יותר כמורים להעביר את האחריות על הלמידה לתלמידים ולזמן למידה עצמאית.

השאלות העיקריות בהן יעסוק הקורס:

  • איך גורמים לתלמיד להיות פעיל בתהליך הלמידה?
  • מהן הדרכים לטיפוח מוטיבציה בלמידה מקרוב ומרחוק?
  • לאלו מיומנויות התלמיד זקוק כדי להיות לומד עצמאי?
  • איך מעריכים למידה עצמאית?
  • האם השינוי בתפקיד המורה מהווה בשבילך חסם או הזדמנות? 

הקורס, שנבנה בשיתוף עם מורים מהשטח, שמתנסים ועוסקים בטיפוח למידה עצמאית, משלב בתוכו את העקרונות הבאים: 

ניהול וארגון זמן – חלוקת משאבי זמן באופן יעיל, תעדוף משימות ומעקב אחרי ביצוען, התמודדות עם חסמים כגון דחיינות, הסחות דעת ועוד.

בחירה – המשתלמים קובעים לעצמם את קצב וסדר הלמידה, את אופן רכישת הידע וביצוע המטלות לאורך הקורס.

התאמה לשונות הלומדים – מתוך הבנה שכל אחד מאיתנו מגיע מרקע שונה ומאפיינים למידה מגוונים יינתן דגש על שכלול מיומנויות למידה עצמאיות ואישיות. כך למשל, בנוסף ליחידות הבסיס המשתלמים יוכלו לבחור  יחידות להעמקה והרחבה לפי העניין והצורך שלהם.

בנוסף, יינתנו מספר אפשרויות תקשורת עם המנחה וכל לומד יוכל לבחור את דרך התקשורת המתאימה לו.

מטא קוגניציה ורפקלציה בתהליך הלמידה – היכרות עם שפת המטה-קוגניציה, הבנה כיצד היא מקדמת למידה עצמאית, ורכישת פרקטיקות לניטור וויסות הלמידה.

שיתופיות – היכולת להאזין לאחרים  ולהבין מה הם חושבים, לתת ולקבל משוב, ולשתף פעולה בביצוע משימות משכללת מעשירה את הלמידה העצמאית.

מטרות הקורס

  1. הכרת עקרונות ללמידה עצמאית
  2. הכרת המאפיינים הייחודים ללמידה עצמאית בלימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה
  3. הבנת החשיבות והתועלת של שילוב למידה עצמאית בהוראת לימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה
  4. יישום כלים לתכנון והנחיה של למידה עצמאית
  5. בניית יחידות הוראה שישלבו למידה עצמאית במגוון רמות

מנחת הקורס

שירה צרפתי

היקף ומבנה הקורס

הקורס הינו בהיקף של 30 שעות,  מוכר לאופק חדש ו/או עוז לתמורה.

הקורס יילמד בקמפוס הווירטואלי לעובדי ההוראה בישראל. ההשתלמות מחולקת ליחידות הכוללות לימוד תכנים, מיומנויות ופרקטיקות שונות בהוראת למידה עצמאית, תוך שילוב עקרונות ללמידה עצמאית.

דרישות לקבלת גמול

  • השתתפות ב-3 מפגשים סינכרוניים
  • למידת יחידות א-סינכרוניות והגשת משימות ביחידות.
  • בתום ההשתלמות יש להגיש משימת סיכום.

מועד הפתיחה

הקורס ייפתח ב-18.10.22 , כג' בתשרי, תשפ"ג, במשימה א- סנכרונית שתישלח ללומדים

ובהמשך במפגש פתיחה סינכרוני שיתקיים ב-8.11.2 , י"ד בחשוון, תשפ"ג.