למידה מבוססת פרויקטים (PBL) – ביולוגיה

החלטתם להירשם לקורס? מצוין!
הזינו את הפרטים, לחצו על שליחה והמתינו לקבלת אישור בדוא"ל.
שימו לב – כל השדות בטופס הינם שדות חובה!

  • ביולוגיה במודל "איחוד מול ייחוד"
  • מורים ומורות לביולוגיה בתיכון

    מורים ומורות למדעים בחטיבת הביניים

  • 19/10/2022
  • 30
הקורס סגור להרשמה

אודות הקורס

הקורס הינו במודל "איחוד מול ייחוד" בהובלת אגף א' לפיתוח פדגוגי, צוות המקצוע וצוות מטח.

למידה מבוססת פרויקטים (PBL) מאפשרת לתלמיד/ה מעורבות פעילה ואמיתית בתהליך הלמידה, התנסות במגוון רחב של מיומנויות והרגלים בנושאים שרלוונטיים לחייו/ה, ורכישת ידע אקדמי מעבר לתוכנית הלימודים. למורה היא מאפשרת יצירה, התחדשות והתלהבות מהוראת ביולוגיה בדרך משמעותית ומרגשת. השילוב של האתגר וההנאה הן למורה והן לתלמיד מוביל ללמידה עדכנית המתאימה לתקופת הקורונה, ובכלל.

בקורס נלמד, שלב אחר שלב, כיצד מתכננים פרויקט בביולוגיה סביב שאלה מציאותית, שמסקרנת את המורה ואת התלמידים/ות, ושיש לה ערך לחברה. נלמד כיצד להנחות את התלמידים/ות בתהליך של למידה-מבוססת-פרויקטים, נרכוש את הכלים הנדרשים להוראת הפרויקט בכיתה, ונוציא אותו לפועל. התוצרים אשר יופקו במסגרת הפרויקט יוצגו לקהל המשתלמים/ות בדרך יצירתית. התהליך כולו ילווה במשוב ובהערכה.

דוגמאות לשאלות של פרויקטים בביולוגיה:

  • מתי חשוב שהדברים יהיו מדעיים? התוצר- משחק איקס/עיגול מיתוסים רפואיים
  • מה מותאם יותר- לחיות ביחד או בנפרד? התוצר- עלון ביולוגי
  • מה מחזק אותנו? התוצר- חודש של קבוצת ווטסאפ כיתתית עם סבים וסבתות
  • למה צריך שאיפות בחיים? התוצר- משחקי קופסא

מטרות הקורס

  • חשיפה לעקרונות ולמושגים העומדים בבסיסה של למידה-מבוססת-פרויקטים, ולהבדלים בין PBL לבין חלופות הערכה אחרות.
  • התנסות כלומדים/ות בתכנון פרויקט ובהוראתו בכיתה.
  • התנסות ב-POL (הצגת תהליך הלמידה הלכה למעשה)

קהל היעד

  • מורים/ות לביולוגיה בחטיבה העליונה ומורים/ות למדעים בחטיבת-הביניים, המעוניינים/ות להרחיב את אפשרויות הוראת התכנים הביולוגיים בכיתתן/ם.
  • רכזי/ות ביולוגיה ורכזי/ות מדעים המעוניינים/ות לרענן את מאגר כלי ההוראה בצוות שלהן/ם.
  • הקורס מתאים למורות/ים ותיקות/ים וחדשות/ים כאחד.

מנחות הקורס

שמרית נור וד"ר מאיה מירוז

היקף ומבנה הקורס

ההשתלמות מקנה 30 שעות לגמול עם ציון באופק חדש/ עוז לתמורה.

כל תהליך הלמידה מתקיים ברשת בתוך הקמפוס הווירטואלי לעובדי ההוראה בישראל . הקורס מורכב מיחידות סינכרוניות וא- סינכרוניות.

דרישות לקבלת גמול

  • יש לקחת חלק פעיל בכל חלקי ההשתלמות: במפגשים הסינכרוניים (בזמן אמת) וביצוע המשימות ביחידות הא-סינכרוניות (עבודה עצמית באתר ההשתלמות).
  • בתום ההשתלמות יש להגיש מטלת סיכום

מועד פתיחת הקורס

הקורס ייפתח ב19.10.22, כ"ד בתשרי במשימה א-סינכרונית וב- 25.10.22, ל׳ בתשרי יערך מפגש פתיחה סינכרוני.

חשוב לדעת

בהתאם לנהלים החדשים של משרד החינוך, נדרשת השלמת כל יחידה בפרק זמן קצוב. לאור זאת לא נוכל לאפשר השלמה של יחידות לימוד באיחור. כמו כן, קבלת גמול מותנית בהשלמת כל משימות הקורס, כולל משימת סיכום.