עבודתו של המנהל בבית הספר היא עבודה תובענית, רבת משימות ואתגרים. במנהלים נתלות ציפיות גבוהות ממשרד החינוך, מהרשות המקומית, מהפיקוח, מהמורים מההורים, ומהתלמידים. ציפיות אלו יוצרות מתח ולחץ שבאופן טבעי משפיעים על איכות העבודה ותוצאותיה. בנוסף, חשיפת רגשות מצד המנהל יכולה להיתפס לעיתים כחולשה וכחוסר מנהיגות חינוכית.
גם קהילת המורים נמצאת תחת לחץ של משימות, ציפיות וביקורת. מחקרים מראים כי מורים נוטים להדחיק רגשות כמו כעס ותסכול, וחסרים להם כלים להתמודד בזירות השונות: בכיתה, בחדר המורים ומול ההורים. במציאות מאתגרת זו נדרשים המנהלים לתת מענה רגשי לקהילת המורים.
לאור המחקר והניסיון בשדה, עולה כי מתן מענה מספק להיבטים רגשיים המלווים את העבודה הניהולית יסייעו להצלחת עבודת המנהל והצוות החינוכי. היבטים רגשיים אלה באים לידי ביטוי ביתר שאת בעידן הנוכחי, המתאפיין בשינויים תכופים מבחינה חברתית, תרבותית וטכנולוגית.
בתקופה זו, תקופת וירוס הקורונה, היבטים אלה אף קיבלו משמעות רבה יותר.
בנוסף, בשנים האחרונות ובעיקר בתקופה האחרונה עלה לסדר היום החינוכי החשיבות של קידום נושא המיומנויות החברתיות רגשיות במערכת החינוך ה Sel. טיפוח המיומנויות הרגשיות והחברתיות (מיומנויות SEL) החל מגיל צעיר הוא תנאי הכרחי לתפקודו ולהצלחתו של האדם בכל תחומי החיים. הצורך לקבל כלים מעשיים להטמעת ה Sel-במערכת הבית ספרית הוא משמעותי לעבודת המנהלים.
כדי לתת מענה לצרכים אלה החליטו מטח, הקרן לקידום מקצועי בהסתדרות המורים ומכון אבני ראשה לשתף פעולה בפיתוח כלים ותכנים לטובת מנהלי בתי הספר בנושאים אלה.
ההשתלמות היא פרי יוזמה של מטח והקרן לקידום מקצועי בהסתדרות המורים.
ליווי פדגוגי: מכון אבני ראשה.