המהפכה המדעית והטכנולוגית של המאה ה-20 שינתה את העולם. עידן המידע ועידן הידע מאופיינים בהשתנות והתחדשות מתמידות, דינמיות רבה ופלורליזם. הידע אינו נתפס עוד כסופי ומוחלט; הידע הקיים היום בתחומים רבים בחלקו משתנה במהירות הולכת וגדלה, ולפיכך ברור שהתלמיד בהווה ייאלץ בעתיד ללמוד דברים חדשים ולהתמודד עם בעיות שלא למד בבית הספר. הצורך בהכשרת הלומד במאה ה-21 לתפקוד שונה, גרם לשינוי בתפיסת ההוראה-למידה, והביא להגדרת כשירויות שיש לפתח ולהעריך אצל הלומד, ולעצב כלים להקנייתן ולהערכת השגתן. כלים אלה נכללים במטרייה המכונה הערכה חלופית.
מאפייני הערכה החלופית עולים בקנה אחד עם מאפייני העידן הפוסט מודרני. היא מקיפה, רב-ממדית, תקפה, ניתנת להכללה, שוויונית ורגישה להבדלים האינדיבידואליים בין הלומדים.
גם אנו בהיל"ה מאפשרים ללומדים מקצוע ששמו: נושא אישי 12 העוסק בכתיבת עבודה ע"י הלומד, בנושא שמעניין אותו מתוך ההנחה שהעבודה תכתב מתוך: סקרנות, תשוקה, ומוטיבציה פנימית.
ללמידה חלופית העוסקת בחקר יתרונות רבים, להלן חלק מהם:
- הנער/ה עוסקים בנושאים הקרובים לליבם וחשובים להם.
- משימות העבודה מאפשרת לנער/ה להכיר ולהביא לידי ביטוי כישורים בעבודה קבוצתית.
- המשימות מאפשרות לנער/ה להיות מעורכים על כישורים שונים לא רק על כישורי כתיבה.
- ההוראה נהפכת מפעילות של העברת ידע לפעילות של סיוע ללומד פעיל העוסק בבניית ידע משמעותי לגביו. הלמידה עוברת דרך חוויה מצמיחה ומעצימה. אנחנו יוצרים תרבות של הצלחה ומסוגלות.
- הלומד/ת נהפכים לשותפים פעילים בתהליך הלמידה, ההערכה והרפלקציה.
- בהערכה חלופית הלומדים מפתחים בתהליך ההוראה-למידה כישורי חשיבה (שאילת שאלות, הסקת מסקנות, ניתוח מידע) והם מפתחים מיומנויות של לומד עצמאי.
- תהליך ההוראה- למידה מקדם את האמונה של הלומדים ביכולתם, אנחנו מעבירים מסר שכל אחד יכול ללמוד ולהצליח.
- בהערכה חלופית הלומד מבין שיש משמעות לניסיון ולמאמץ שעשה.
- בהערכה חלופית אנחנו עוזרים לטפח תקווה וכוח להמשך הלמידה.
- ההוראה למידה מכוונת למיומנויות המאה ה-21 שאיתם הלומד/ת יצאו לעולם כאזרחים ובוגרים משתלבים ומעורבים יותר.