איך מטפחים לומדים עצמאיים? – ספרות חמ"ד

החלטתם להירשם לקורס? מצוין!
הזינו את הפרטים, לחצו על שליחה והמתינו לקבלת אישור בדוא"ל.
שימו לב – כל השדות בטופס הינם שדות חובה!

  • ספרות חמ"ד
  • מורים, רכזים, מורים חדשים או ותיקים בעל יסודי

  • 25/10/2022
  • 30
הקורס סגור להרשמה

אודות הקורס

התחלתם לדבר על מחזה קלאסי לעומת מודרני ופתאום אתם מזהים סנטרים מוארים באור חשוד מתחת לשולחן? אחרי כל ההשתלמויות בזום שבהן שמעתם כמה לא כדאי ללמד בזום – רוצים דרך נוספת ללמד ששווה להכיר? יאללה, בואו!

כשפותחים ספר, אפילו סתם בבית לפני השינה, כבר נעשים מעין לומד עצמאי. הסקרנות, הכניסה לעולם אחר, הלמידה והמפגש העצמאי עם דמויות ותפיסות עולם. בשיעור ספרות אנחנו ממשיכים את התהליך – מלווים אותם במסע הקריאה, בקצב מושהה יותר ובתשומת לב מירבית. היחידות השונות יסייעו לנו להכווין את התלמידים להיות לומדים עצמאיים גם בבית וגם בכיתה, מתוך חשיבה יצירתית וביקורתית ומתוך היבטים נוספים. 

בעולם של ידע מרובה ודינמי שבו הלמידה מתקיימת במגוון מרחבים ומצבים, המורה אינו מקור הידע הבלעדי אבל עם כל הנגישות הגבוהה של התלמידים למקורות מידע – מעטים מסתערים על תואר מהתיכון או קורסים באינטרנט בדרך להייטק. למה? אולי זה המקום שלנו לטפח אצל הלומדים מיומנויות ללמידה עצמאית, סקרנות, יצירתיות ואהבת הלמידה, וזו גם ההזדמנות לצעוד קדימה ולהתמקצע בתהליך התחדשות הלמידה. בהצלחה!

הקורס פותח במודל "איחוד מול ייחוד" בהובלת אגף א' לפיתוח פדגוגי, צוות תחום הדעת וצוות מטח. 

הנה הצצה לכמה מהסוגיות שבהן יעסוק הקורס: 

  • לאלו מיומנויות התלמיד זקוק כדי להיות לומד עצמאי?
  • כיצד יוצרים תהליכי למידה שבהם התלמיד פעיל, מעורב ולוקח אחריות?
  • מהן הדרכים לטיפוח מוטיבציה בלמידה מקרוב ומרחוק?
  • איך מעריכים למידה עצמאית?

מה תרוויחו מהשתתפות בקורס?

  1. תכירו עקרונות ללמידה עצמאית ואת המאפיינים הייחודים לה בספרות. 
  2. תלמדו ותיישמו כלים ופרקטיקות לתכנון והנחיה של למידה עצמאית במגוון היבטים.
  3. תבנו, עם עמיתים להוראה, מאגר יחידות הוראה שישלבו למידה עצמאית במגוון רמות בספרות חמ"ד.
  4. וגם – תחוו ותתנסו בעצמכם כלומדים, בהיבטים שונים של למידה עצמאית כמו: ניהול וארגון זמן, התאמה לשונות לומדים, התמודדות עם חסמים, מטא-קוגניציה ורפלקציה בתהליך הלמידה, קביעת מטרות, בחירה בתכנים ואופן הלמידה ועוד.

מנחה הקורס

בנימין פרנקל

איך תהיו זכאים לגמול?

  1. תיקחו חלק פעיל במפגשים הסינכרוניים (מפגשי זום במועד שנקבע ופורסם מראש).
  2. תשלימו את המשימות ביחידות הא-סינכרוניות הכוללות לימוד תכנים, מיומנויות ופרקטיקות שונות בהוראת למידה עצמאית (עבודה עצמית בסביבת הקורס).
  3. תגישו משימת סיכום בסוף הקורס.

ההשתלמות מקנה 30 שעות לגמול עם ציון באופק חדש ובעוז לתמורה.

מה עוד חשוב שתדעו?

  • הקורס ייפתח ביום שלישי, כ"ג תשרי תשפ"ג, 25.10.22, במשימה א-סנכרונית שתישלח ללומדים, ובהמשך במפגש פתיחה סינכרוני (בזום) שיתקיים בזום ביום שלישי, י"ד חשוון תשפ"ג, 8.11.22.
  • בהתאם לנוהלי משרד החינוך, נדרשת השלמת כל יחידה בפרק זמן קצוב. כמו כן, קבלת גמול מותנית בהשלמת משימות הקורס, כולל משימת סיכום.
  • לקבלת גמול יש דרישת השתתפות של 80% לפחות מהיקף הסילבוס של הקורס.
  • אם השתתפתם בקורס זה בעבר וקיבלתם ציון סופי מעל 60, לא ניתן להירשם בשנית (אין כפל גמול).