הקורס נערך במודל "איחוד מול ייחוד" בהובלת אגף א' לפיתוח פדגוגי, צוות המקצוע וצוות מטח. בעידן שבו הידע אינו מצוי רק ברשות המורה, ולתלמידים יש נגישות גבוהה יותר מבעבר למקורות מידע, קיים צורך לטפח אצל הלומדים מיומנויות ללמידה עצמאית, סקרנות, יצירתיות ואהבת הלמידה.
השאלות העיקריות בהן יעסוק הקורס:
- איך גורמים לתלמיד להיות פעיל בתהליך הלמידה?
- מדוע שיתופיות הכרחית בפיתוח לומד עצמאי?
- מהן הדרכים לטיפוח מוטיבציה בלמידה מקרוב ומרחוק?
- כיצד מעוררים אצל התלמידים סקרנות וחדוות למידה?
- איך הגדרת מטרות הלמידה משתנה בלמידה עצמאית?
- איך מעריכים למידה עצמאית?
- האם השינוי בתפקיד המורה מהווה בשבילך חסם או הזדמנות?
הקורס, שנבנה בשיתוף עם מורים מהשטח, שמתנסים ועוסקים בטיפוח למידה עצמאית, משלב בתוכו את העקרונות הבאים:
ניהול וארגון זמן – חלוקת משאבי זמן באופן יעיל, תעדוף משימות ומעקב אחרי ביצוען, התמודדות עם חסמים כגון דחיינות, הסחות דעת ועוד.
בחירה – המשתלמים קובעים לעצמם את קצב וסדר הלמידה, את אופן רכישת הידע וביצוע המטלות לאורך הקורס.
התאמה לשונות הלומדים – מתוך הבנה שכל אחד מאיתנו מגיע מרקע שונה ומאפיינים למידה מגוונים יינתן דגש על שכלול מיומנויות למידה עצמאיות ואישיות. כך למשל, בנוסף ליחידות הבסיס המשתלמים יוכלו לבחור יחידות להעמקה והרחבה לפי העניין והצורך שלהם
מטא קוגניציה ורפקלציה בתהליך הלמידה – היכרות עם שפת המטה-קוגניציה, הבנה כיצד היא מקדמת למידה עצמאית, ורכישת פרקטיקות לניטור וויסות הלמידה.
שיתופיות – היכולת להאזין לאחרים ולהבין מה הם חושבים, לתת ולקבל משוב, ולשתף פעולה בביצוע משימות משכללת מעשירה את הלמידה העצמאית.