למידה בדרך החקר היא גישה חינוכית המבקשת להבנות מושגים ועקרונות של תחום הדעת הנלמד,
התלמידים לומדים כיצד נוצר ידע בתחום דעת מסוים, מהם התהליכים ליצירת הידע, כיצד מבצעים אותם וכיצד מבקרים אותם. הלמידה בדרך החקר משלבת הוראת חשיבה מסדר גבוה ומכוונת ליצור הבנה מעמיקה של הנלמד באמצעות הבנייה קונסטרוקטיבית של הידע ופיתוח חשיבה ביקורתית.
למידה חקרנית מבוססת על שילוב מיומנויות (כולל אסטרטגיות חשיבה) עם ידע תכני. חשוב להבין שכל תחום דעת נבנה מתכנים ומהתהליכים של למידה חקרנית שהובילו לבניית תכנים אלו.
כדי לקדם למידה משמעותית בדרך החקר ובכלל, עלינו להתייחס באופן ומפורש לשאלות הנוגעות לחשיבה היסטורית, ולאופן שבו אנו יוצרים, מבינים, מפרשים ומקנים להיסטוריה משמעות.
בקורס זה נתמקד בחשיבה ההיסטורית כהיבט מהותי והכרחי לפיתוח למידה משמעותית בדרך החקר בהיסטוריה. אין ביכולתנו להקיף במסגרת קורס זה את כל ההיבטים של החשיבה ההיסטורית וכמובן לא את כל ההיבטים העוסקים בחשיבה ובלמידה בדרך החקר ובכתיבת עבודות חקר. אנו מקווים כי קורס זה יהווה בסיס הן לביסוס ופיתוח ההוראה שלכם והן פתח להמשך הלמידה העסקת בחשיבה היסטורית ובחקר.