לכל תחום דעת (דיסציפלינה) יש מאפיינים, פרדיגמות ומושגי יסוד (מושגי חשיבה מסדר שני) המייחדים אותו. בהקשר זה, החשיבה ההיסטורית היא האופן שבו היסטוריונים, תלמידים וכל מי שעוסק בידע היסטורי חוקרים, יוצרים, לומדים ומבינים את ההיסטוריה. הכרה עם מושגי חשיבה אופייניים להיסטוריה ויכולת לעשות בהם שימוש הם חלק הכרחי מפיתוח היכולת להוביל למידה משמעותית בתחום הדעת. המשמעות הפדגוגית של החשיבה ההיסטורית הוא להכיר וליישם אסטרטגיות הוראה שיקנו לתלמידים מושגי חשיבה היסטוריים ויאפשרו להם לעשות בהם שימוש במהלך לימודי ההיסטוריה.
כדי לקדם למידה משמעותית בכלל, ובדרך החקר בפרט, עלינו להתייחס באופן ומפורש לשאלות הנוגעות לחשיבה היסטורית, ולאופן שבו אנו יוצרים, מבינים, מפרשים ומקנים להיסטוריה משמעות.
בקורס זה נתמקד בהכרה עם כמה מושגי יסוד של החשיבה ההיסטורית ובפיתוח אסטרטגיות הוראה והערכה המשלבות את הקיית מושגי החשיבה ההיסטורית בהוראת התכנים השונים בתכנית הלימודים בהתאמה לרמות גיל ויכולות שונות של התלמידים. אין ביכולתנו להקיף במסגרת קורס זה את כל ההיבטים של החשיבה ההיסטורית וכמובן לא את כל ההיבטים העוסקים באסטרטגיות חשיבה ולמידה. אנו מקווים כי קורס זה יהווה בסיס הן לביסוס ופיתוח ההוראה שלכם והן פתח להמשך הלמידה העוסקת בחשיבה היסטורית.