תכנית "אמירים", המיועדת לטיפוח הצטיינות ומצוינות, מבוססת על מודל ההעשרה המשולש הבית-ספרי (SEM[1]) של פרופ' רנזולי Renzulli,1977)). מודל זה הנו המודל הנפוץ ביותר בארה"ב ופורסמו לגביו מחקרים רבים המעידים על הצלחתו (ון טסל בסקה, 2007).
מטרתה לטפח את התלמידים המצטיינים בבית הספר, לעודד תרבות של מצוינות בית ספרית, ולקדם מענים מותאמים לתלמידים הללו במערך הבית ספרי וגם בכיתות האם.
תכנית "אמירים" מתמקדת בחשיפת התלמידים לתכנים ייחודיים שאינם מתוך תכניות הלימודים, בלמידת מיומנויות חשיבה מסדר גבוה, בטיפוח חשיבה יצירתית וביקורתית ובהקניית מיומנויות חקר, ובאופן בלתי נפרד,עוסקת התכנית אף בתחומים החברתיים והערכיים. לפיכך, הוראת מצטיינים מצריכה היכרות עם היבטים קוגניטיביים, חברתיים, ערכיים ורגשיים הייחודיים לאוכלוסייה זו.
[1] מודל העשרה הבית ספרי Renzulli,1977)) כולל שלושה סוגי למידה: חשיפה– חשיפת התלמידים לנושאים שונים המזמנים חשיבה מסדר גבוה, חשיבה יצירתית ועוד. העמקה– הקניית המיומנויות ודרכי החקר הנדרשות לחוקר באותו התחום. חקר מכוון תוצר– חקר עצמאי או בקבוצות קטנות המכוון לתוצר ולהצגתו.