הקורס הינו במודל "איחוד מול ייחוד" בהובלת אגף א' לפיתוח פדגוגי, צוות המקצוע וצוות מטח.
בוגרי מערכת החינוך, אזרחי העתיד, זקוקים ליכולת חשיבה ברמה גבוהה, שתאפשר להם להבנות ידע חדש באופן עצמאי תוך הפעלת חשיבה ביקורתית ויצירתית. למידה בדרך החקר מבוססת על מעבר מלמידה המדגישה שינון של מידע, ללמידה משמעותית, המדגישה פיתוח הבנה מעמיקה של תכנים ויכולות למידה וחשיבה. למידה בדרך החקר מומלצת ביותר בתוכניות הלימודים ב"גאוגרפיה אדם וסביבה" בכל שכבות הגיל. בתי ספר המלמדים "גאוגרפיה אדם וסביבה" כמקצוע הגבר בוחרים במסגרת ההערכה הבית ספרית (40%) אחד מבין שלושה תחומי התמחות במסגרת ההערכה הבית ספרית: כדור הארץ והסביבה או הפיתוח והתכנון המרחבי או האדם במרחב החברתי-תרבותי.
נושאי תחומי ההתמחות מזמנים ללומדים מפגש עם תחומים שהם בחזית הלימוד הגאוגרפי והמחקר היישומי ומומלץ לשלב בהוראה למידת חקר – "גאוטופ" מבוסס מיפוי מקוון (GIS). ה"גאוטופ" עוסק בסוגיות ובדילמות שבהן התלמיד נדרש לפתור בעיה תוך שימוש מושכל בידע, להפיק תוצר המכוון לקהל יעד מוגדר ולהציגו. מטרת הלמידה בדרך החקר לאפשר לתלמידים לפתח את כישורי החשיבה והלמידה שלהם, לפתח כישורים לעבודת צוות, לעודד את הסקרנות הטבעית, וגם להביא לידי ביטוי את היכולות של כל התלמיד. השתלמות זו תאפשר למורים המשתלמים להכיר את מהות תהליך החקר הגאוגרפי על מגוון אופניו וסוגיו ולהתנסות בהוראה בדרך החקר בכיתה.