בימים אלה, באווירה של חריצת דין תקשורתית והיעדר ספקות, גוברת הנטייה להתבטא בנחרצות או בחוסר סובלנות. דרכים לליבון מחלוקות, קבלת החלטות וללמידה משותפת לנוכח השוני בין תלמידים ועמדות חיוניות יותר מתמיד. מורים רבים מעוניינים לנצל את הפוטנציאל הגלום בדיונים ובשיח חקרני בכיתה אך חוששים לעשות זאת ללא הכשרה מספקת. מטרת ההשתלמות להעשיר מורים ומחנכים בכלים לתכנון וניהול דיונים בכיתה.
ההשתלמות עוסקת אם כן, בשאלה יסודית בחינוך הדמוקרטי: כיצד להפוך את הכיתה למרחב שיחה חינוכי, המאפשר לתלמידים להתנסות בחשיבה על סוגיות שנויות במחלוקת, לבחון את עמדותיהם, ואת עמדות האחרים, ולגבש עמדה מנומקת ועצמאית. ההשתלמות מניחה שדיון הוא פרקטיקת הוראה שניתן לשפר באמצעות תרגול. על מנת לקיים דיונים מורכבים בכיתה עלינו ללמד את התלמידים כיצד להשתתף בדיון, כיצד להקשיב וכיצד להגיב. האתגר הפדגוגי הוא לנהל את הדיון במחלוקות באופן שיגביר את האמון וההבנה בין המשוחחים.