פדגוגיה של הנחיית דיונים בכיתה

החלטתם להירשם לקורס? מצוין!
הזינו את הפרטים, לחצו על שליחה והמתינו לקבלת אישור בדוא"ל.
שימו לב – כל השדות בטופס הינם שדות חובה!

  • חינוך אזרחי
  • 10/09/2017
  • 30
הקורס סגור להרשמה

אודות הקורס

בימים אלה, באווירה של חריצת דין תקשורתית והיעדר ספקות, גוברת הנטייה להתבטא בנחרצות או בחוסר סובלנות. דרכים לליבון מחלוקות, קבלת החלטות וללמידה משותפת לנוכח השוני בין תלמידים ועמדות חיוניות יותר מתמיד. מורים רבים מעוניינים לנצל את הפוטנציאל הגלום בדיונים ובשיח חקרני בכיתה אך חוששים לעשות זאת ללא הכשרה מספקת. מטרת ההשתלמות להעשיר מורים ומחנכים בכלים לתכנון וניהול דיונים בכיתה.

ההשתלמות עוסקת אם כן,  בשאלה יסודית בחינוך הדמוקרטי: כיצד להפוך את הכיתה למרחב שיחה חינוכי, המאפשר לתלמידים להתנסות בחשיבה על סוגיות שנויות במחלוקת, לבחון את עמדותיהם, ואת עמדות האחרים, ולגבש עמדה מנומקת ועצמאית. ההשתלמות מניחה שדיון הוא פרקטיקת הוראה שניתן לשפר באמצעות תרגול. על מנת לקיים דיונים מורכבים בכיתה עלינו ללמד את התלמידים כיצד להשתתף בדיון, כיצד להקשיב וכיצד להגיב. האתגר הפדגוגי הוא לנהל את הדיון במחלוקות באופן שיגביר את האמון וההבנה בין המשוחחים.

מטרות הקורס

  • לימוד של מרכיבי השיחה הטובה ככלי ללמידה שיתופית.
  • היכרות עם דגמים שונים לקיום דיונים והתנסות בהם
  • רכישת דרכים לתכנן דיון מוצלח, לבחור נושא לדיון, לעיצוב שאלות לשיחה ולארגון הלמידה המקדימה של התלמידים. העמקה בקשר בין צורות השיחה האפשריות לבין האופן שבו נציג את מטרת השיחה.
  • רכישת דרכים להתמודדות ולעבודה עם הבדלים ומחלוקות, באופן שיאפשר להתגבר על הקושי שהם מציבים ולפתח באמצעותם חקירה מעמיקה של נושאים.
  • אימון בהחלטות הניצבות בפני מורים במהלך הדיון: זיהוי נקודות קריטיות להתערבות, איזון בין ההיבטים הרגשיים להיבטים של בניית ידע ועוד.

תיאור הקורס

ההשתלמות מוכרת לאופק חדש לגמול עם ציון בהיקף של 30 שעות  ומוכרת גם כהשתלמות מקצועית לגמול למורי אזרחות

ההשתלמות תכלול שלושה מפגשי פנים אל פנים  בני 5 שעות כל אחד ו 15 שעות של למידה אישית ועבודה קבוצתית א-סינכרונית. ההשתלמות בנויה כסדרה של מחזורי חקר עצמי אותם המורים יבצעו בכיתותיהם. המורים המשתתפים יתכננו דיונים, יוציאו אותם לפועל בכיתתם, יתעדו וינתחו אותם:

  • מחזור חקירה ראשון- לימוד, ניתוח ושיפור מאפייני הדיבור הנוכחיים בכיתה בה המורה מתמקד/ת
  • מחזור חקירה שני- התנסות בניהול דיון ובחקירתו.
  • מחזור חקירה שלישי- התנסות בניהול דיון ובחקירתו.

בין מפגש למפגש המורים יבצעו מחזורי חקירה וישתפו בהם (מטלות כיתה וא-סינכרוניות). אנא קראו את הסילבוס המצורף על מנת להתרשם המלוח הזמנים המלא.

לוח זמנים

התכנית נבנתה באופן המאפשר את השלמתה בשליש הראשון של השנה, לפני תקופות העומס.

  • מפגש פתיחה: 10.9.17 16:00-20:00
  • מפגש אמצע:   3.10.17 16:00-20:00
  • מפגש שלישי: 17.12.17 (חנוכה) 10:00-14:00

המפגשים יתקיימו במרכז לטכנולוגיה חינוכית, רחוב קלאוזנר 16.

מועד אחרון להגשת מטלת הסיום: 4.1.18

דרישות הקורס

  • נכונות ואפשרות לביצוע מהלכי חקר עצמי: הוראה בפועל של דיונים ותיעודם.
  • נוכחות והשתתפות פעילה במפגשים הפיזיים והוירטואליים (א-סינכרוניים). אנו ממליצים לבדוק מראש את יכולתכם להיות זמינים ונגישים במועדים השונים של ההשתלמות, הפיזיים והוירטואליים.
  • הגשת מטלת סיכום אישית.